Господарство та економічна думка ранньофеодальних держав Європи презентация

Содержание

Слайд 2

План

Ранньофеодальна та феодально-роздроблена держава в суспільствах Європи
Основні форми господарства у ранньофеодальних і феодально-роздроблених

держав Європи
Ремесло і торгівля в господарській системі феодального суспільства
Давньоруська ранньофеодальна держава – Київська Русь: господарський розвиток та пам'ятки економічної думки
Господарський розвиток українських земель у складі Польщі та Литви та його відображення в документальних джерелах

Слайд 3

Середньовіччя (V-XVст.)

Основні цивілізаційні регіони

Азіатський

Європейський

Арабомусульманська цивілізація
(Арабський халіфат)

Західна
(католицька,
Західна Європа)

Східна
(православ'я,
Візантія)

Християнська цивілізація

Слайд 4

Вплив релігії на господарську систему Східної (Азійської) арабомусульманської цивілізації

Безумовне підпорядкування Божественній волі
та правителю
(іслам

– покірність)

Аллах

цар

Влада - власність

Форми землекористування

Общинне

Індивідуальне
дрібне

Умовна власність
за службу

Землі
правлячого
дому

Землі
релігійних
установ

Платники ренти - податку

піддані

Слайд 5

Вплив християнства на політичну сферу

Східнохристиянська (візантійська цивілізація)

Політична сфера

Соціальна сфера

Економічна сфера

Священство

Люди
(діти)

Імператор
(батько)

Справи
Божественні
(церковні)

Народ
(діти)

Справи
людські

Бог
(батько)

Візантія

Слайд 6

Вплив християнства на економічну сферу

Державні
видатки

Державні
доходи

Жалування
чиновникам

Воєнні
видатки

Дипломатичні
видатки

Видатки на
утримання
імператорського
палацу

Видатки
на освіту

Видатки на
доброчинність

Підтримка
церкви

Імператорські
роздачі

Доходи з
державних
монополій

податки

Власність на землю:
володіє той, хто
платить

податки!

Доходи
держави-власниці

Візантія

Слайд 7

Вплив християнства на соціальну структуру

Вільні
Поділ за біблійним принципом – благо людини низького
походження бути

керованою людиною високого

Могутні

“ті, хто
повзає по землі”

Нужденні

Мають гроші
і посади

міщани

інтелігенція

ремісники

торгівці

селяни

Раби

Джерела рабства

полонені

Збіднілі
селяни

куплені

спадкові

Негативне ставлення християнства

Ряд обтяжуючих законів

Кодекс
Юстиніана

Заборона
самопродажу

Викуп
коштовних
рабів

Слайд 8

Візантія

Основна господарська форма – співтовариства,
несуть спільну відповідальність перед державою

Ремісничі
корпорації

Сільська
громада

Монастирське
співтовариство

інші

Слайд 9

Європейська цивілізація – результат синтезу античної цивілізації та варварського побуту через наступні процеси:
Романізація
Християнізація
Становлення

державності
Становлення культури як спадкової від культури античної

Християнство

Єдиний світогляд

Єдині моральні норми

Єдині цінності

Зразки поведінки

Формує:

Слайд 10

Західноєвропейська цивілізація середньовіччя (етапи)

Західноєвропейська цивілізація середньовіччя

XI-XV століття

V-XI століття

Незмінна
організація
сільського
господарства

Обмін
слабкий та
нерегулярний

Практично
відсутні
гроші

Наймана
праця
практично
відсутня

Ранньофеодальні держави

Широке
залучення
земель в
обробіток

Відновлення
торгівлі

Розвиток
Промислового
господарства

Феодальна роздробленість

Початок формування
Центральних
абсолютистських держав

Слайд 11

Господарська система Західної Європи

І етап

Панування
натурального
господарства

Особиста
свобода

Поземельна
власність

Форми феодального
землеволодіння

Аллод

Бенедикт

Феод

Екстенсивне
землеробство

Структура
вассалітету

Король - сюзерен

Імунітет - право на
виконання судових,
політичних,
фіскальних

функцій

Наділення
селян
землею

Особиста
залежність

Селянські
повинності
(феодальна рента)

натуральні

відробіткові

грошові

Вассали

Слайд 12

Характеристика господарства в ранньофеодальній та феодальній роздробленій державі

Господарство феодала

Сеньйорія
(франки)

Манор
(Англія)

Марка
(Германія)

Домен

Рілля

Садиба

Живий,
мертвий
реманент

Угіддя

Ліси, луки
(угіддя, сервітути)

Селянські
держання

манс

віргата

гуф

Земельний наділ, садиба,
господарські

будівлі,
сад, город, реманент

Слайд 13

"Салічна Правда"

Зведення законів салічних (північних) франків, складене на початку VIст. за розпорядженням

франкського короля Хлодвіга, яке доповнювалось протягом чотирьох наступних століть його спадкоємцями. В ній зазначається:
Панування натурального господарства, достатньо міцних общинних порядків, пріоритетність права общинної власності на сільськогосподарські угіддя. Сільська община, до складу якої входили вільні сім'ї, визнавалася законною формою землеволодіння. Общинні принципи організації суспільного життя поєднувалися з визнанням рабства, колонату, великого землеволодіння. Раби кваліфікувалися як панське майно, їх вбивство передбачало відповідну компенсацію власнику;відображає процеси розкладу родового устрою і початку диференціації суспільства на основі розвитку індивідуального землеволодіння (аллоду) та відособлення окремих домогосподарств.

Слайд 14

Відобразив економічні погляди та економічну політику середньовічного суспільства щодо організації та управління феодальним

маєтком:
Визнає монопольне право феодалів на земельну власність. У капітулярії навіть не згадується про общинне землеволодіння, виходячи з того, що володар маєтку є єдиним власником землі. Приписується, що кожен селянин повинен мати свого пана (сеньйора). Відтак королівська влада сприяла узаконенню майнової нерівності та феодальної залежності.
Проголошує натуральне феодальне господарство ідеальною формою організації економічного життя. У капітулярії зазначається, що завданням феодального помістя є виробництво і постачання всього необхідного для королівського двору, чітка фіксація усіх доходів та витрат, а також надлишків, які утворюються. Селянам приписуються численні феодальні повинності, водночас звертається увага на недопущення їх розорення тощо.
Чітко визначає правила поведінки та обов'язки суб'єктів господарювання. Завдання феодального помістя – виробництво і постачання всього необхідного для королівського двору.

"Капітулярій про вілли"

Слайд 15

Зміни у господарській системі на ІІ етапі (ХІ-ХV ст.)

Феодальний маєток

Повинності

Вассалітети

Рента

Відокремлення ремесла від
сільського господарства

Комутація
ренти

Витіснення особистісної
залежності

поземельною залежністю

Середньовічні
міста

Послаблення зв'язків
в селянина із землею

Зростання товарності
селянських господарств

Основні форми
господарства – індивідуальне селянське господарство

Посилення внутрішньої міграції

Слайд 16

Зміни у господарській системі на ІІ етапі (ХІ-ХV ст.)

Сільськогосподарське виробництво

Трипільна
система

Зростання
продуктивності
за рахунок:

Розвиток
тваринництва

Зміни в технічному
оснащенні

Порайонна
спеціалізація

сівозміни

угноєння

Технічні
культури

Слайд 17

Середньовічне місто

Правовий статус міста

Регульований характер економіки
через корпоративні об'єднання

Був: власність
феодала

Став:
комунальні
революції

Феодальні
повинності

Права і привілеї
міщан

Міське
право

Особистісна
свобода
міщан

Фіскальна
система

Виборне
керівництво

військо

Соціально-економічна свобода міщан

Протиставлення
селу

Виробництво
різноманітної
товарної

продукції

Професійне
виробництво

Купців
(гільдії)

Монахи
(ордени)

Ремісників
(цехи)

Лицарі
(ордени)

Слайд 18

Середньовічна західноєвропейська економічна думка

Каноністи

Фома Аквінський

Ніколя Орезм

Жіль де Ганг

Слайд 19

Фома Аквінський (1225/26 - 1274)

Фома Аквінський
(Аквінат) якого вже 1323 p. Було канонізовано, а

його вчення було проголошено єдино істинною філософією католицизму. Основними творами Фоми Аквінського є «Сума проти язичників» та «Сума теології». У своїх поглядах на політичний і соціальний устрій суспільства він виступав за централізацію влади і визнавав соціальну ієрархію, оскільки поділ на стани «походить від Бога».

Слайд 20

Фома Аквінський

Будучи прихильником натурального господарства, яке могло забезпечити всіх необхідними продуктами, Аквінат, проте,

визнавав, що в багатьох випадках просто неможливо обійтися без обміну. У своїх поглядах на торгівлю та торговий прибуток Фома Аквінський виправдовував торгівлю з метою одержання продавцем торгового прибутку для забезпечення себе та своєї сім'ї засобами існування і використання його для доброчинних справ. Правомірним уважався прибуток і як плата за працю, коли продавець поліпшив якусь річ, і як відшкодування витрат на транспортування товарів. Якщо ж прибуток був єдиною метою торговця і, прагнучи його здобути, торговець не гребував будь-якими засобами, то така торгівля проголошувалася заняттям ганебним.
Розмірковуючи про походження грошей, Фома Аквінський дотримувався думки, що вони виникли внаслідок домовленості між людьми. Їх призначення - полегшити справедливий обмін.
Фома Аквінський засуджував лихварство.

Слайд 21

Ніколя Орезм (1323 – 1382)

Проблемі грошей було присвячено написаний ним «Трактат про походження, природу,

юридичну підставу та зміну грошей». В цьому трактаті висловлено думку, що гроші є штучним інструментом, який люди винайшли задля полегшення товарообміну. Золото та срібло ж стали грошима завдяки своїм природним властивостям.
Спочатку вони були звичайними товарами і лише поступово набули ролі грошових металів.
Заслугою Орезма є спроба розкрити походження і суть грошей, закономірності грошового обігу.

Слайд 22

Давньоруська ранньофеодальна держава Київська Русь

Походження держави

Варязька концепція

Слов'янська концепція

Хозарська концепція

Літопис Нестора

Закликання варягів

Існування племінних
союзів

(протодержав)

Виникнення княжих
династій

Зміна династії
(Рюриковичі)

Данина хозарам
від полян

Поляне-хозари?

Слайд 23

Господарська система Київської Русі (за “Руської Правдою”)

Відносини власності

Право власності на
особисте майно
(ст.13 та інш.)

Земельна власність
(формування)

Надання

прав на збирання
данини (“прокорм”)
на певній території

Надання землі
за службу

Вотчина як спадкове
Володіння
(аналог аллоду)

Виникнення та зростання
особистої залежності селян

Селянські повинності

Слайд 24

Відносини власності

Значна частина норм звичаєвого права, які існували на території нашої держави, виникла

або зародилася саме за часів першої східнослов'янської держави із центром у Києві та значною мірою проіснувала майже без змін або із певними змінами майже до середини ХVІІ— початку ХVІІІ ст., а деякі збереглися навіть і в більш пізній період.

Слайд 25

Формування системи податків та феодальної ренти

Данина

Полюддя

Повоз

“Уроки”
“від диму”

Феодальні
повинності

“уроки”
“від плуга”
(рама)

Уроки

Податки

Уроки

Слайд 26

Соціальна структура Київської Русі

Правляча еліта

“Службова” організація

Соціальні низи

Панівна верства

Слайд 27

Структура верхівки Київської Русі

Слайд 28

Основні види господарської дяльності:

Слайд 29

Скотарство:

Слайд 30

Структура вотчини як феодального маєтку

Вотчина
(княжа, боярська, церковна)

Панське господарство

Рілля

Селянське держання

Житла селян

Селянське господарство
(індивід – “дим”)

Угіддя
(ліси,

луки, пасовища, “борти”, тощо)

Господарські
будівлі

Житла слуг

“Княжий двір”

Слайд 32

Соціальний склад вотчини

Власник вотчини
(князь, боярин, монастир)

Слуги

Отроки

Конюхи

Тіуни

Кормильці

Безпосередні виробники
(“робочий склад” – особисто залежні)

Закупи

Рядовичі

Смерди

Ремісники

Холопи

Слайд 33

Міста Київської Русі

Міста виникали:
На місці племінних градів
Як фортеці-замки знаті поблизу вотчинних садиб
Як захисні

споруди на кордонах (вздовж змієвих валів)
Як монастирські “гради”
Набували статус адміністративних, торгівельних, ремісничих центрів.

Град
(дитинець верхівка)

Посад
(ремісничо-торговий)

Слайд 34

Ремесло

Сільське

Міське

Залежне

Вільне
(посадське)

Княжі

Монастирські

Боярські

“дружинники”

Слайд 35

Гривня стає основним елементом грошової системи Стародавньої Русі. Враховуючи відмінності форми та маси,

виділяють:
Имя файла: Господарство-та-економічна-думка-ранньофеодальних-держав-Європи.pptx
Количество просмотров: 89
Количество скачиваний: 0