Гносеологія. Теорія пізнання презентация

Содержание

Слайд 2

План 1 Загальна характеристика процесу пізнання. 2 Суб’єкт та об’єкт

План

1 Загальна характеристика процесу пізнання.
2 Суб’єкт та об’єкт пізнання, їхній взаємозв’язок.
3

Чуттєве та раціональне пізнання, їхні форми.
4 Поняття істини та її критеріїв. Діалектика абсолютного та відносного в об’єктивній істині.
Слайд 3

1. Загальна характеристика процесу пізнання

1. Загальна характеристика процесу пізнання

Слайд 4

Пізнання - це процес цілеспрямованого відображення дійсності у свідомості людини,

Пізнання

- це процес цілеспрямованого відображення дійсності у свідомості людини,

обумовлений суспільно-історичною практикою людства, а також природною допитливістю людей.
Слайд 5

Пізнання - це духовна діяльність, спрямована на здобуття нового знання.

Пізнання
- це духовна діяльність, спрямована на здобуття нового знання.

Слайд 6

Процес пізнання в цілому та кожен його елемент (компонент) зокрема мають конкретно-історичний характер.

Процес пізнання в цілому та кожен його елемент (компонент) зокрема мають

конкретно-історичний характер.
Слайд 7

Логіка (спрямованість) процесу пізнання - від пізнання явищ до пізнання сутності.

Логіка (спрямованість) процесу пізнання
- від пізнання явищ до пізнання сутності.

Слайд 8

Чинники, що впливають на процес пізнання Соціокультурні чинники, Індивідуальні особливості

Чинники, що впливають на процес пізнання

Соціокультурні чинники,
Індивідуальні особливості того, хто пізнає.
Активізує

процес пізнання виникнення у людини та суспільства нових потреб.
Слайд 9

Гносеологія (загальна теорія пізнання) - це розділ філософії, що вивчає

Гносеологія (загальна теорія пізнання)

- це розділ філософії, що вивчає природу

та сутність процесу пізнання, передумови, межі, засоби, форми пізнання, відношення знання до дійсності тощо.
Слайд 10

Пізнавальний оптимізм - точка зору, згідно з якою речі, явища,

Пізнавальний оптимізм
- точка зору, згідно з якою речі, явища, процеси

в природі та людському житті (насамперед, їхня сутність) є пізнаванними.
Слайд 11

Головна підстава для пізнавального оптимізму – успіхи суспільного розвитку в цілому.

Головна підстава для пізнавального оптимізму – успіхи суспільного розвитку в цілому.

Слайд 12

Агностицизм - точка зору, згідно з якою сутність речей, явищ,

Агностицизм
- точка зору, згідно з якою сутність речей, явищ, процесів в

природі та людському житті є непізнаванною.
Слайд 13

Корені, підстави агностицизму гносеологічні корені (абсолютизація, або перебільшення, відносності, недосконалості

Корені, підстави агностицизму

гносеологічні корені (абсолютизація, або перебільшення, відносності, недосконалості й

мінливості наших знань, складності та суперечності процесу пізнання й нескінченності, невичерпності, мінливості світу і людини як об'єктів пізнання);
соціальні корені (вважається, що агностицизм особливо “розквітає” в періоди соціокультурних криз, суспільної нестабільності, зміни систем духовних цінностей, наукових картин світу, тощо).
Слайд 14

Агностики розривають діалектичний зв'язок між сутністю і явищем.

Агностики розривають діалектичний зв'язок між сутністю і явищем.

Слайд 15

2. Суб’єкт та об’єкт пізнання, їхній взаємозв’язок

2. Суб’єкт та об’єкт пізнання, їхній взаємозв’язок

Слайд 16

Об’єкт пізнання – фрагмент буття, на який у даний момент

Об’єкт пізнання – фрагмент буття, на який у даний момент спрямована

пізнавальна діяльність суб’єкта.


Суб’єкт пізнання –
той, хто у даний момент пізнає об’єкт.

Слайд 17

Діалектичний зв’язок між суб’єктом та об’єктом пізнання Суб’єкт пізнання, як

Діалектичний зв’язок між суб’єктом та об’єктом пізнання
Суб’єкт пізнання, як правило, є

підготовленим до того, щоб побачити в даному фрагменті буття свій об'єкт, тому його вибір зазвичай не є стихійним.
Слайд 18

Діалектичний зв’язок між суб’єктом та об’єктом пізнання Суб'єкт і об'єкт

Діалектичний зв’язок між суб’єктом та об’єктом пізнання

Суб'єкт і об'єкт пізнання взаємо-зв'язані

процесом пізнання, передба-чають одне одного і поза цим зв'яз-ком не існують. Однак об'єкт пізнання - це певний фрагмент буття, що існує об'єктивно, таким і повинен пізнаватися; і суб'єкт також є відносно незалежним від об'єкта.
Слайд 19

3. Чуттєве та раціональне пізнання, їхні форми

3. Чуттєве та раціональне пізнання, їхні форми

Слайд 20

ФОРМИ ЧУТТЄВОГО ПІЗНАННЯ Відчуття Сприйняття Уявлення

ФОРМИ ЧУТТЄВОГО ПІЗНАННЯ

Відчуття
Сприйняття
Уявлення

Слайд 21

Форми чуттєвого пізнання Відчуття – це відображення окремих сторін або

Форми чуттєвого пізнання

Відчуття – це відображення окремих сторін або ознак об'єктивно

існуючих речей,
Сприйняття – це відображення людиною об'єкту в його цілісності, в єдності його властивостей,
Уявлення – це запам’ятовування цілісного чуттєво-наочного образу речі.
Слайд 22

Відчуття (і взагалі всі форми чуттєвого пізнання) знаходяться під впливом

Відчуття (і взагалі всі форми чуттєвого пізнання) знаходяться під впливом як

біологічних характеристик людини (її фізіології, генетики тощо), так і різноманітних соціокультурних чинників й умов, в яких живе і виховується людина, залежать від її індивідуальних характеристик, психологічних станів (а на них, у свою чергу, впливають соціокультурні чинники).
Слайд 23

Форми раціонального пізнання Поняття Судження Умовивід

Форми раціонального пізнання

Поняття
Судження
Умовивід

Слайд 24

Поняття – форма мислення, у якій відображаються загальні та суттєві властивості, зв’язки, відношення речей, процесів, явищ.

Поняття – форма мислення, у якій відображаються загальні та суттєві властивості,

зв’язки, відношення речей, процесів, явищ.
Слайд 25

Поняття є результатом абстрагування та узагальнення.

Поняття є результатом абстрагування та узагальнення.

Слайд 26

Логічна структура поняття Зміст поняття – сукупність суттєвих ознак речі,

Логічна структура поняття

Зміст поняття – сукупність суттєвих ознак речі, процесу тощо,

відображених у даному понятті.

Обсяг поняття – сукупність речей, процесів тощо, які мисляться у даному понятті.

Слайд 27

Судження – форма мислення, у якій що-небудь стверджується або заперечується

Судження – форма мислення, у якій що-небудь стверджується або заперечується щодо

сутності речей, процесів тощо, про зв’язки між річчю та її властивостями, про відношення між речами.
Слайд 28

Логічна структура судження: Суб’єкт судження (S) Предикат (P) Зв’язка Квантор

Логічна структура судження:

Суб’єкт судження (S)

Предикат (P)

Зв’язка

Квантор

Слайд 29

Всі (квантор) берези (суб'єкт судження ) є (зв’язка) деревами (предикат

Всі (квантор) берези (суб'єкт судження ) є (зв’язка) деревами (предикат судження). (Всі

S є P) Деякі (квантор) книги (суб'єкт судження ) не є (зв’язка) підручниками (предикат судження). (Деякі S не є P)
Слайд 30

Умовивід – форма мислення, в якій з одного, а частіше

Умовивід – форма мислення, в якій з одного, а частіше двох

та більше суджень (засновків) виводиться нове судження (висновок).
Слайд 31

Види умовиводів Дедуктивні Індуктивні За аналогією

Види умовиводів

Дедуктивні
Індуктивні
За аналогією

Слайд 32

Судження та умовивід – форми руху понять.

Судження та умовивід – форми руху понять.

Слайд 33

Сенсуалізм Абсолютизація ролі чуттєвого пізнання Раціоналізм Абсолютизація ролі раціонального пізнання

Сенсуалізм
Абсолютизація ролі чуттєвого пізнання

Раціоналізм
Абсолютизація ролі раціонального пізнання

Слайд 34

4. Поняття істини та її критеріїв. Діалектика абсолютного та відносного в об’єктивній істині

4. Поняття істини та її критеріїв. Діалектика абсолютного та відносного в

об’єктивній істині
Слайд 35

Об’єктивна істина - це знання, яке відповідає об’єктивній реальності.

Об’єктивна істина -
це знання, яке відповідає об’єктивній реальності.

Слайд 36

Абсолютна істина – знання повне, вичерпне, всебічне. Відносна істина – знання в принципі вірне, але неповне.


Абсолютна істина –
знання повне, вичерпне, всебічне.


Відносна істина


знання в принципі вірне, але неповне.
Слайд 37

Будь-яка об’єктивна істина є одночасно як абсолютною, так і відносною.

Будь-яка об’єктивна істина є одночасно як абсолютною, так і відносною.

Слайд 38

Критерій істини - засіб, за допомогою якого встановлюється відповідність наших знань об’єкту.

Критерій істини -


засіб, за допомогою
якого встановлюється відповідність наших

знань об’єкту.
Имя файла: Гносеологія.-Теорія-пізнання.pptx
Количество просмотров: 200
Количество скачиваний: 1