Слайд 2
![План: “Відлига” та пожвавлення літературно-мистецького життя. Нова інтелектуальна генерація “шестидесятників”.](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-1.jpg)
План:
“Відлига” та пожвавлення літературно-мистецького життя.
Нова інтелектуальна генерація “шестидесятників”. Дисидентський рух.
Метод
“соцреалізму” та андеграундне мистецтво 70-х років.
“Перебудова” та формування ідеї незалежності.
Українська культура другої половини ХХ століття.
Слайд 3
![Основні терміни та поняття Дисидентський рух, “шестидесятники”, тоталітаризм, “відлига”, “застій”,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-2.jpg)
Основні терміни та поняття
Дисидентський рух, “шестидесятники”, тоталітаризм, “відлига”, “застій”, соціалістичний реалізм,
нонконформізм, андеграунд, соц-арт, перфоманс, концептуалізм, перебудова
Слайд 4
![Тоталітаризм (у перекл. з лат. Totalis – всеохоплюючий) – термін,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-3.jpg)
Тоталітаризм (у перекл. з лат. Totalis – всеохоплюючий) – термін, що
був уведений у політичний і науковий обіг ідеологами італійського фашизму у 1920-ті роки.
Тоталітарним є тип суспільства, в якому існує жорсткий контроль влади над усіма сферами життя суспільства, а також кожної особистості.
Слайд 5
![Відлига З приходом до влади М.С. Хрущова політична обстановка в](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-4.jpg)
Відлига
З приходом до влади М.С. Хрущова політична обстановка в країні поступово
змінюється, настає “відлига” (поняття, що взято з книги Іллі Еренбурга “Оттепель” 1954 р., яке точно передає зміст епохи.
Слайд 6
![Було посмертно реабілітовано письменників Василя Еллана-Блакитного, Василя Чумака, Григорія Косинки,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-5.jpg)
Було посмертно реабілітовано письменників Василя Еллана-Блакитного, Василя Чумака, Григорія Косинки, режисера
Леся Курбаса.
Припинилися нападки на Андрія Малишка, Максима Рильського, Володимира Сосюру, Наталію Забілу.
Із сталінських таборів повернулися 25 письменників.
Слайд 7
![Передвісником духовного пробудження стала публікація роботи Олександра Довженка “Мистецтво живопису](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-6.jpg)
Передвісником духовного пробудження стала публікація роботи Олександра Довженка “Мистецтво живопису і
сучасність”, де автор закликав до вільного творчого пошуку.
З’являються нові твори: поема “Мазепа” Володимира Сосюри, романи Михайла Стельмаха “Кров людська – не водиця”, “Правда і кривда”, романи Олеся Гончара “Прапороносці”, “Собор” та інші.
Слайд 8
![Значну роль у згуртуванні столичної інтелігенції відіграв Клуб творчої молоді](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-7.jpg)
Значну роль у згуртуванні столичної інтелігенції відіграв Клуб творчої молоді “Супутник”
(1960-1964 рр.) – це було перше гуртування молоді поза межами офіційних творчих спілок, яке прагнуло відродження української культури.
На Західній Україні схожим за діяльністю був клуб творчої молоді “Пролісок” у Львові.
Слайд 9
![Шестидесятництво - Це перш за все відмова від тоталітаризму в](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-8.jpg)
Шестидесятництво -
Це перш за все відмова від тоталітаризму в усіх сферах
суспільного життя та утвердження загальнолюдських моральних і естетичних цінностей.
В основі світоглядних засад шестидесятництва лежить визнання свободи в усіх її виявах: свобода совісті, свобода мислення, свобода нації.
Слайд 10
![До шестидесятників належали: - письменники Микола Вінграновський, Василь Симоненко, Іван](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-9.jpg)
До шестидесятників належали:
- письменники Микола Вінграновський, Василь Симоненко, Іван Драч, Василь
Стус, Ліна Костенко;
- літературні критики Іван Дзюба, Євген Сверстюк, Іван Світличний, журналіст В’ячеслав Чорновіл;
- художники Опанас Заливаха, Алла Горська;
- кіномитці й театральні діячі Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Леонід Осика, Іван Миколайчук.
Слайд 11
![Іван Дзюба “Інтернаціоналізм чи русифікація?”: робота набула великої популярності серед](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-10.jpg)
Іван Дзюба “Інтернаціоналізм чи русифікація?”: робота набула великої популярності серед дисидентів
та стала їх програмним документом.
В’ячеслав Чорновіл “Лихо з розуму (Портрети двадцяти “злочинців”) – перший український документальний збірник, складений у 1967 р. у Львові.
Слайд 12
![Застій Характерні ознаки цього періоду: відставання у розвитку у порівнянні](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-11.jpg)
Застій
Характерні ознаки цього періоду: відставання у розвитку у порівнянні із Західною
Європою, мілітаризація виробництва, загострення товарного дефіциту, а на рівні культури – ідеологічна домінанта радянського суспільства, побудова соціалізму і комунізму.
Слайд 13
![Дисидентський рух Дисиденти (лат. dissidens – незгодний) – учасники опозиційного](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-12.jpg)
Дисидентський рух
Дисиденти (лат. dissidens – незгодний) – учасники опозиційного руху СРСР,
що виступали за демократизацію суспільства, дотримання прав і свобод людини в радянських республіках.
Слайд 14
![1958 р. – створено Українську робітничо-селянську спілку (УРСС): Левко Лук’яненко,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-13.jpg)
1958 р. – створено Українську робітничо-селянську спілку (УРСС): Левко Лук’яненко, Іван
Кандиба, Василь Луцький. Мета – ненасильницькі мирні форми опору.
У середині 70-х рр. з’явився новий напрям дисидентського руху – правозахисний.
1976 р. – в Києві створено Українську Гельсінську групу на чолі з Миколою Руденко.
Слайд 15
![Соціалістичний реалізм – основний напрям художнього стилю в СРСР, який](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-14.jpg)
Соціалістичний реалізм – основний напрям художнього стилю в СРСР, який вимагав
зображення типових характерів у типових обставинах з орієнтацією на систему духовних цінностей соціалізму.
Слайд 16
![Неофіційне мистецтво в СРСР мало дві форми прояву: - нонконформізм](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-15.jpg)
Неофіційне мистецтво в СРСР мало дві форми прояву:
- нонконформізм
(лат. non conformis – невідповідний, незгодний) – мистецькі пошуки з рисами новаторства, креативного мислення, які існували в рамках державної цензури
- андеграунд (англ. Undeground – підпілля) – радикальний мистецький спротив тоталітаризму, протест проти системи художніх цінностей, що нав’язувалася зверху.
Слайд 17
![Одним із найяскравіших проявів андеграунду був напрям “соц-арт”. Його основа](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-16.jpg)
Одним із найяскравіших проявів андеграунду був напрям “соц-арт”. Його основа –це
політичний аспект та громадський протест.
Винахідники соц-арту: московські художники Віталій Комар та Олександр Меламід.
Слайд 18
![](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-17.jpg)
Слайд 19
![](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-18.jpg)
Слайд 20
![Література 50-60-ті роки: твори Олеся Гончара, Ліни Костенко, Борис Олійник,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-19.jpg)
Література
50-60-ті роки: твори Олеся Гончара, Ліни Костенко, Борис Олійник, Василь Симоненко,
Павло Загребельний, Михайло Стельмах та інші;
Поява фундаментальних праць: “Українська радянська енциклопедія”, “Історія українського мистецтва”, “Словник української мови” Бориса Грінченка.
Слайд 21
![Образотворче мистецтво Велике піднесення відбувається в кінці 80-х років. Зачинателі](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-20.jpg)
Образотворче мистецтво
Велике піднесення відбувається в кінці 80-х років. Зачинателі постмодернізму в
Україні Олександр Дубовик та Любомир Медвідь.
З’являються перші виставки: “Діалог крізь віки” (1980), “Погляд” (1987-1989), “Українське малАРТство” (1990), “Молодість країни” (1987).
Слайд 22
![Архітектура Визначальні архітектурні споруди 60-80-х рр.: Палац “Україна”; Нові копуси](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-21.jpg)
Архітектура
Визначальні архітектурні споруди 60-80-х рр.:
Палац “Україна”;
Нові копуси Київського національного університету;
Створено архітектурний
ансамбль Хрещатика, комплекс споруд ВДНХ;
Музично-драматичний театр в Івано-Франківську
Слайд 23
![Палац “Україна”](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-22.jpg)
Слайд 24
![Театр в Івано-Франківську](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-23.jpg)
Театр в Івано-Франківську
Слайд 25
![ВДНХ у Києві](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-24.jpg)
Слайд 26
![Музичне мистецтво Початок 70-х рр. – злет української пісні, пов’язаної](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-25.jpg)
Музичне мистецтво
Початок 70-х рр. – злет української пісні, пов’язаної з Володимиром
Івасюком.
1989 р. – перший фестиваль української сучасної пісні та популярної музики “Червона Рута”.
1968 р. – перший рок-конкурс в Україні “Біг-Бет”, де було представлено близько 50 колективів: “Авангард”, “Садко”, “Варта” та інші.
Слайд 27
![Кіномистецтво Український кінематограф другої половини ХХ ст. представлений іменами світової](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-26.jpg)
Кіномистецтво
Український кінематограф другої половини ХХ ст. представлений іменами світової величини: це
режисери Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Леонід Осика, Леонід Биков, актори Іван Миколайчук, Юрій Шумський, Гнат Юра, Костянтин Степанков, Микола Гринько, Богдан Ступка, Ада Роговцева.
Слайд 28
![Українське поетичне кіно Сергій Параджанов “Тіні забутих предків” (1965); Юрій](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/434648/slide-27.jpg)
Українське поетичне кіно
Сергій Параджанов “Тіні забутих предків” (1965);
Юрій Іллєнко “Білий птах
з чорною ознакою” (1970);
Костянтин Єршов “Вій” (1967);
Іван Миколайчук “Вавілон-ХХ” (1979).