- Главная
- Культурология
- Класицизм в Україні
Содержание
- 2. Класицизм як цілісна художня система склався у Франції в 17 ст. на хвилі зміцнення і панування
- 3. Історично православна Україна була пов'язана з Московією, а потім з Російською імперією. Росія мала власні темпи
- 4. Кінець ХVІІ – поч.. ХІХ ст. характеризується в українській архітектурі значним зростанням обсягу будівництва, поширенням нового
- 5. Архітектура першого етапу відзначається переходом від барокко до класицизму, пошуками нових засобів художньої виразності, й новим
- 6. Садиби в стилі класицизм Палац Розумовського,Батурин. Бічний фасад. Палац Грохольського.Садиба Вороновиця,Вінницька область
- 7. Садиба Яготин Розквіт садиби в Яготині прийшовся на злам 18-19 століть. Палац був оточений великим пейзажним
- 8. Палац Реїв, Микулинці.Тернопільська область Весела Гора. Луганська область, руїна без даху, фото 2007 р. Садиба Залеського.
- 9. Світські споруди в стилі класицизм Феодалізм досить повільно здавав власі позиції в Російській імперії майже до
- 10. Будинок міської адміністрації Полтави, частина відомого ансамблю Круглої площі, арх. А. Д. Захаров, 1803-1805 рр. Палац
- 11. Палац Стецьких (Великі Межирічі) Палац Стецьких у Великих Межирічах — кам'яний палац в стилі пізнього класицизму
- 12. Містобудівна практика Прискорення розвитку економіки в кінці 18 і на початку 19 ст. сприяло переплануванню і
- 13. Інтер'єри в стилі класицизм В архітектурі класицизму була присутня регламентація на використання форм (фронтони, портики, колір
- 14. Блакитна зала палацу Чечелів у Самчиках. Червона зала палацу Чечелів у Самчиках, фото 2007 р. Вороновиця,
- 15. Поміркована естетика класицизму в інтер'єрах з відмовою від показової пишності і стриманістю в використанні декору —
- 17. Скачать презентацию
Класицизм як цілісна художня система склався у Франції в 17 ст. на хвилі
Класицизм як цілісна художня система склався у Франції в 17 ст. на хвилі
Тому розрізняють —
Академічний класицизм 17 ст.
Класицизм кінця 18-першої половини 19 ст. (так званий неокласицизм).
Але між ними десятиліттями існувано рококо [1], обірване у Франції могутньою хвилею класицизму кінця 18 ст. та революційним класицизмом, котрий існував лише у Франції.
В Європі французький класицизм співіснував з бароко, котре мало довгий період існування в Італії, Австро-Угорщині,Іспанії, Фландрії, Речі Посполитій, Україні, в Мексиці. В цих країнах рококо мало короткий термін існування і маловиразний відбиток в мистецьких жанрах за винятком Італії, митці якої доклали значних зусиль як до формування рококо, так і до його запровадження і зміцнення в мистецтві Італії та сусідніх країн.
Історично православна Україна була пов'язана з Московією, а потім з Російською імперією. Росія мала власні
Історично православна Україна була пов'язана з Московією, а потім з Російською імперією. Росія мала власні
Російський класицизм мав власні періоди, де розрізняють —
ранній (катерининський) класицизм (1762-1796 рр.),
ампір або олександрівський класицизм (1801-1825 рр.),
пізній класицизм або миколаївський класицизм (1825-1855 рр.[2]).
Академічний класицизм 17 ст. в Україні нічим не відбився через формування і поширення бароко, котре сприяло народженню національного українського світогляду. Історично класицизм прийшов в Україну з двох його центрів : з Польщі та з Російської імперії. Україна, роздерта між декількома сусідніми державами в 18 ст., отримала цілу низку споруд в стилі класицизм, незважаючи на втрату власної політичної еліти та скорочення монументального будівництва [2]. Постійні війни Російської імперії сприяли відсуванню кордонів держави на захід і новому перерозподілу територій між Польщею, Австро-Угорщиною та Росією. До складу російських провінцій відійшли західні землі Польсько-Литовської держави, де теж повільно проходила зміна естетики бароко на класицизм. На цих територіях була вибудована низка магнатських та дворянських садиб — Тульчин Потоцького, Серебринці М. Чацького, Верхівня Ганських, Вороновиця Грохольського, Палац Стецьких (Великі Межирічі). Панські садиби, конфісковані царатом у поляків-дворян після національно-визвольних повстань в 19 ст., перейшли до майна російських багатіїв. Маєтки польських вельможних родин залишали лише тим, хто натуралізувався в Росії та переходив під залізну руку російського царя.
Кінець ХVІІ – поч.. ХІХ ст. характеризується в українській архітектурі значним зростанням обсягу
Кінець ХVІІ – поч.. ХІХ ст. характеризується в українській архітектурі значним зростанням обсягу
В розвитку класицизму можна визначити три етапи: становлення стилю, зрілість і занепад.
Класицизм в архітектурі
Архітектура першого етапу відзначається переходом від барокко до класицизму, пошуками нових засобів художньої
Архітектура першого етапу відзначається переходом від барокко до класицизму, пошуками нових засобів художньої
Основним досягненням другого етапу було створення великих ансамблів, а в архітектурі – застосування декоративного мистецтва для втілення значних художніх задумів.
На третьому етапі поширилося багатоповерхове будівництво, зростали промислові підприємства, учбові заклади. Занепад класицизму виявився також у відході від творчого розуміння й використання форм античності у пануванні канонів і штампів, у прояві електризму.
Кращі набутки зрілого класицизму знаходять підтримку, поширення у творчій практиці українських архітекторів та скульпторів.
Садиби в стилі класицизм
Палац Розумовського,Батурин. Бічний фасад.
Палац Грохольського.Садиба Вороновиця,Вінницька область
Садиби в стилі класицизм
Палац Розумовського,Батурин. Бічний фасад.
Палац Грохольського.Садиба Вороновиця,Вінницька область
Садиба Яготин
Розквіт садиби в Яготині прийшовся на злам 18-19 століть. Палац був оточений
Садиба Яготин
Розквіт садиби в Яготині прийшовся на злам 18-19 століть. Палац був оточений
Палац Реїв, Микулинці.Тернопільська область
Весела Гора. Луганська область, руїна без даху, фото 2007 р.
Садиба Залеського. Руде Село, Київська
Палац Реїв, Микулинці.Тернопільська область
Весела Гора. Луганська область, руїна без даху, фото 2007 р.
Садиба Залеського. Руде Село, Київська
Світські споруди в стилі класицизм
Феодалізм досить повільно здавав власі позиції в Російській імперії майже
Світські споруди в стилі класицизм
Феодалізм досить повільно здавав власі позиції в Російській імперії майже
Київ під час візиту в Крим вразив Катерину II сільським виглядом. «…Странный здешний город: он весь состоит из укреплений да из предместий, а самого города я до сих пор не могу доискаться…» (1, с. 30). За новим наказом Катерини II був складений генералом артилерії Міллером і графом Шуваловим перший «правильний план» Арсеналу. Тоді була закладена нова форма і нова розмірність місту Києву. Будівництво Арсеналу закінчили через 12 років за сприяння імператора Павла I, який відписав на це будівництво великі кошти. Велетенську споруду завершили лише 25 травня 1803 р., вже по смерті імператора Павла.
Будинок міської адміністрації Полтави, частина відомого ансамблю Круглої площі, арх. А. Д. Захаров, 1803-1805 рр.
Палац княгині
Будинок міської адміністрації Полтави, частина відомого ансамблю Круглої площі, арх. А. Д. Захаров, 1803-1805 рр.
Палац княгині
Палац Стецьких (Великі Межирічі)
Палац Стецьких у Великих Межирічах — кам'яний палац в стилі пізнього класицизму з заокругленими
Палац Стецьких (Великі Межирічі)
Палац Стецьких у Великих Межирічах — кам'яний палац в стилі пізнього класицизму з заокругленими
Розташований у північній частині села. Побудований у 1789–1793 роках. Архітектор Доменіко Мерліні. За переказами, садибу Ян Стецький отримав, вигравши в карти у 1773 році. Колись на її місці була невеликафортеця. Руїни фортеці розібрали, використавши залишки як будівельний матеріал.
Господарський палац на 13 вісей, двоповерховий, кам'яний, потинькований, розфарбований у 2 кольори (теракотові стіни, білі карнизи тощо). Побудований за типовою схемою пізнього класицизму: центральний об'єм, заокруглені галереї, кінцеві павільйони на 2 поверхи. Галереї і павільйони обмежують парадний двір (курдонер). Фасад на курдонер прикрашають бічні ризаліти і чотириколонний портик з трикутним фронтоном.
Садовий фасад прикрашає спрощений портик на шість колон і балкон. Перший поверх будівлі прикрашено рустикацією до рівня міжповерхової горизонтальної тяги. За палацом був перший на Волині ботанічний сад. Дивом збережений, (як і інтер'єри), використовується як дитячий інтернат (2009 рік). Потребує ремонту. За палацом — залишки пейзажного парку. Раніше біля палацу знаходилася невелика штучна водойма, де розводили форель.
Містобудівна практика
Прискорення розвитку економіки в кінці 18 і на початку 19 ст. сприяло
Містобудівна практика
Прискорення розвитку економіки в кінці 18 і на початку 19 ст. сприяло
Фасади суспільних споруд зберігають палацовий характер, за цими композиційними схемами будують і палаци. Поміркована, неемоційна, приречена до постійних повторів архітектура класицизму виконує в одних і тих же формах палаци, казарми, склади, міські управи, гостині двори, перші біржі. Хоча це досить різні за функцією споруди. Оригінальних проектів для будівництва в провінціях не вистачає. Тому активно використовують давні проекти вже померлих архітекторів (проект померлого А. Захарова в Дніпропетровську, Спасо-Преображенський собор, 1830-35 роки, невідомий, ампірна садиба «Палац Бантиша», 1837 рік,Донецька область, с. Прелесне).
Аби прискорити будівництво в провінціях імперії, удалися до створення типових проектів для палаців, міських управ, казарм, пошти. Типові проекти в стилі класицизм друкують і розсилають в провінції як зразки. Малообдаровані і малоосвічені провінційніархітектори спрощують і без того спрощену архітектуру типових проектів, що приведе до дискредитації стилю на десятиліття.
Інтер'єри в стилі класицизм
В архітектурі класицизму була присутня регламентація на використання форм (фронтони, портики,
Інтер'єри в стилі класицизм
В архітектурі класицизму була присутня регламентація на використання форм (фронтони, портики,
Штучна регламентація була перенесена і на внутрішнє розпланування та декор інтер'єрів. Будівлі в провінції зазвичай не перебільшували двох поверхів[3]. Переважало симетричне розпланування, так, в центрі садибних палаців розташовували одну — дві великі зали для парадних зібрань та балів[3]. В одноповерхових спорудах частка приміщень обов'язково мала парадне вбрання — для прийому гостей (вітальні, бальна зала, парадна їдальня). Житлові кімнати переносили або у бічні флігелі, або на другий поверх, де не було декору і куди чужинців не пускали. Кухні, гардероби, малі кімнати для кріпаків і слуг переносили у флігелі, в дворові споруди чи сусідні ізби. Тобто, життя розділяли на різні частини — показове для гостей та приватне тільки для себе. Родичів або гостей могли залишити на ночівлю, для цього облаштовували додаткові спальні для родичів чи гостей з мінімумом декору та меблів. В спекотну пору навіть гостей укладали на прості дерев'яні підлоги. Коштовні паркети настеляли тільки в небагатьох парадних приміщеннях або не настеляли взагалі, прикриваючи дерев'яні дошки килимами чи домотканими доріжками.
Поміркована естетика класицизму диктувала в інтер'єрах відмову від показової пишності і стриманість в використанні декору. Для останнього відводили місця над дверима та на стелі, де розміщали грізайлі, а на стінах — картини. Дешева грізайль пережила новий і значний розквіт. В небагатих родинах дешева грізайль була частим замінником ліпленого та стандартизованого декору, рельєфів тощо. Переважають зображення рослинних чи квіткових гірлянд, орнаментів, алегоричних зображень, давньоримської чи умовно-історичної зброї, іноді ідилічних, фантазійних пейзажів.
Блакитна зала палацу Чечелів у Самчиках.
Червона зала палацу Чечелів у Самчиках, фото 2007 р.
Вороновиця, палац
Блакитна зала палацу Чечелів у Самчиках.
Червона зала палацу Чечелів у Самчиках, фото 2007 р.
Вороновиця, палац
Поміркована естетика класицизму в інтер'єрах з відмовою від показової пишності і стриманістю в використанні декору — абсолютно ігнорувалась
Поміркована естетика класицизму в інтер'єрах з відмовою від показової пишності і стриманістю в використанні декору — абсолютно ігнорувалась
Для декорування використовували італійський мармур, різьблені і золочені меблі, бронзові торшери і скульптури, старовинну порцеляну Китаю і уславлених західноєвропейських мануфактур Німеччини та Франції, коштовні тканини і килими. Палац міністра А. Безбородька біля Головного поштамту був прикрашений рідкісними речами і вишуканим декором, мав низку парадних зал, оздоблених коштовними мармуровими скульптурами, вазами Стародавньої Греції, порцеляною Китаю, Японії, Франції та картинами західноєвропейських майстрів. В переліку картин — Андреа дель Сарто, Гвідо Рені, Корреджо, Сальватор Роза, Дмитро Левицький[5]. Частка парадних приміщень Ніжинського ліцею, вибудованого коштом канцлера А. Безбородька, була декорана теж картинами західноєвропейських майстрів зі збірок канцлера — через стандартизацію підходів і до декору інтер'єрів.
Парадні приміщення римської лазні імператриці Катерини ІІ в Царському Селі декоровані коштовною яшмою, золоченою бронзою, мармуровою скульптурою, доповнені бібліотекою та верховим садочком на даху першого поверху. Унікальний малюнок мав і паркет римської лазні, перенесений сюди із одного з петербурзьких палаців.
Але формально наголошуваласть стриманість декору і обмежене його використання в порівнянні зі стилістикою бароко. Дешевизна декору і дискредитація класицизму як стилю обумовила часті перебудови приміщень і нищення оригінального декору десятиліттями. Після Лютневої та Жовтневої революції 1917 р. руйнуються маєтки, гинуть вартісні пам'ятки культури, великі книгозбірні і приватні бібліотеки, мистецькі колекції, неоціненної ваги історичні архіви, гинуть люди... Висока садибна культура активно руйнується, накопичені за століття твори мистецтва і книги перетворять на попіл або продадуть за кордон... В палацово-парковому ансамблі Самчики (досить добре збереженому серед інших, Хмельницька область) ще після погромів 1918 р. втрачені майже всі десюдепорти, історичні меблі, знищено коштовний паркет Круглої зали, оригінальну статую Будди одного з павільйонів тощо. Невеликі дерев'яні садиби в провінціях знищені практично повсюдно. На злам 20-21 ст. прийшовся новий період покидання старовинних кам'яних споруд напризволяще і нищення вже залишків їх автентичних інтер'єрів та господарських споруд.