Слайд 2
![Символізм Символізм (від. грецьк. symbolon – знак, символ, ознака) –](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-1.jpg)
Символізм
Символізм (від. грецьк. symbolon – знак, символ, ознака) – одна із
течій модернізму, в якій замість художнього образу, що відтворює певне явище, застосовується художній символ, що є знаком мінливого “життя душі” і пошуком “вічної істини”.
Слайд 3
![Виникнення Наприкінці ХІХ ст. письменники активно шукали шляхів оновлення літератури.](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-2.jpg)
Виникнення
Наприкінці ХІХ ст. письменники активно шукали шляхів оновлення літератури. Реалізм і
натуралізм вже не задовольняли митців, які намагалися здійснити прорив зі світу буденного у світ Краси та Гармонії, де панує вічна Істина. Письменники мріяли про такі твори, які відображували б не об’єктивні предмети і життя людей, а духовне буття, що на їхню думку, має особливе значення. Як зазначив Стефан Малларме, все єство поетів заполонила думка про Книгу, де було б “орфічне потрактування Землі, справжнє призначення поета і найвища мета літературного дійства – бути знаряддям Духу”. Ці прагнення знайшли втілення у теорії й практиці однієї з літературних течій модернізму – символізму, який виник і найяскравіше розвинувся у французькій поезії, справивши величезний вплив на всю світову літературу.
Слайд 4
![Значення Сутність течії символізму полягає в цілеспрямованій спробі символізувати зовнішні](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-3.jpg)
Значення
Сутність течії символізму полягає в цілеспрямованій спробі символізувати зовнішні і матеріальні
прояви світу з метою у такий спосіб пізнати його трансцендентний зміст. Може, найвичерпніше розкрив специфіку світосприймання символістів добре знаний на початку нашого століття історик і теоретик української літератури А.Товкачевський: “Звичайно ми блукаємо по світі, але душа наша лишається холодною, ми не помічаємо ні краси, ні таємничості в тих речах, які бачимо під собою і над собою. Речі видаються нам немов би замороженими і цілий світ – нерухомим, неживим. Але бувають моменти, коли в нас мов би розвидняється в душі. Ми з зачудуванням дивимося навколо себе – і не впізнаємо того світу, який так довго споглядали. Ми немов набуваємо нові органи зору і слуху. Нерухомі, раніше мертві речі починають виявляти якесь дивне життя, ми чуємо якісь таємничі голоси, бачимо незримий таємний зв’язок всіх речей між собою, бачимо в речах присутність чогось невидимого, невідомого і вічного. Світ набуває в наших очах незначного перед тим значення: кожна річ, зокрема, стає символом, емблемою, видимим знаком невидимого і вічного.”.
Слайд 5
![Інша інформація Термін запропонував французький поет Ж. Мореа у статті](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-4.jpg)
Інша інформація
Термін запропонував французький поет Ж. Мореа у статті «Символізм» (1886).
Зачинателем символізму у французькій поезії вважають П. Верлена, прихильниками — А. Рембо та ін.
Символісти вважали, що сутність світу не може бути пізнана за допомогою розуму та раціональних засобів, а доступна лише інтуїції у творчому осяянні митця. Символ є проявом ідеального в реальному житті, а поет — його провідник, який інтуїтивно відчуває шлях до істини.
Символіст С. Малларме вважав, що поезія виражає засобами людської інтуїції таємничу сутність світу, дає відчуття сенсу нашого перебування на землі.
Слайд 6
![Символісти використовували найчастіше такі художні засоби: складні метафори; інакомислення (алегорію);](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-5.jpg)
Символісти використовували найчастіше такі художні засоби:
складні метафори;
інакомислення (алегорію);
натяки, символіку;
мелодійність;
багатозначність;
непроясненість слів;
абстрагованість та
ін.
Слайд 7
![Найвидатніші представники символізму: П. Верлен А. Рембо С. Малларме (Франція)](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-6.jpg)
Найвидатніші представники символізму:
П. Верлен
А. Рембо
С. Малларме
(Франція)
Слайд 8
![М. Метерлінк Е. Верхарн (Бельгія)](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-7.jpg)
М. Метерлінк
Е. Верхарн
(Бельгія)
Слайд 9
![С. Георге (Німеччина)](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-8.jpg)
Слайд 10
![Р.-М. Рільке (Австрія)](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-9.jpg)
Слайд 11
![В. Брюсов О. Блок А. Бєлий (Росія)](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/6812/slide-10.jpg)
В. Брюсов
О. Блок
А. Бєлий
(Росія)