Музика в діалозі із сучасністю. Казковий світ музики М. Римського – Корсакова презентация

Содержание

Слайд 2

вчитель музичного мистецтва та художньої культури
Запорізької ЗОШ № 5
Стрельник
Стелла Степанівна

КАЗКОВИЙ СВІТ МУЗИКИ

М. РИМСЬКОГО – КОРСАКОВА.

Підготувала:

Слайд 3

МЕТА ТА ЗАВДАННЯ :

ПОГЛИБЛЮВАТИ ЗНАННЯ УЧНІВ ПРО ТВОРЧІСТЬ М. РИМСЬКОГО – КОРСАКОВА НА

ПРИКЛАДІ СИМФОНІЧНОЇ СЮЇТИ «ШЕХЕРЕЗАДА»;
ЗАЛУЧИТИ ДО СПРИЙНЯТТЯ ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЇ
ГУМАНІСТИЧНО СПРЯМОВАНОГО ТВОРУ, ЩО ОСПІВУЄ КРАСУ
І ГАРМОНІЮ ЛЮДИНИ Й ПРИРОДИ, ПОТЯГ ДО СВІТЛИХ ПОЧУТТІВ І ПРЕКРАСНОГО В ЖИТТІ, ПІДНЕСЕНО ТА РОМАНТИЧНО ЗМАЛЬОВУЄ ЖИТТЯ НАРОДУ І ЙОГО ГЕРОЇВ;
ЗАКРІПЛЮВАТИ ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТЬ «ПРОГРАМНА МУЗИКА»,
«СИМФОНІЧНА СЮЇТА»;
ВИХОВУВАТИ МУЗИЧНИЙ СМАК УЧНІВ, ПОТЯГ ДО ПРЕКРАСНОГО.

Слайд 4

ПЛАН

ЖИТТЄВИЙ ТА ТВОРЧИЙ ШЛЯХ М. РИМСЬКОГО – КОРСАКОВА;
ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ СИМФОНІЧНОЇ СЮЇТИ «ШЕХЕРЕЗАДА»;
КОМПОЗИЦІЯ, СЮЖЕТ

ТА ОБРАЗИ СЮЇТИ.

Слайд 5

Андрій Петрович Софія Василівна

БАТЬКИ МИКОЛИ АНДРІЙОВИЧА

Слайд 6

Микола Андрійович Римський-Корсаков народився 18 березня 1844 року, в Тихвині. Освіту здобув в

Морському кадетському корпусі в 1862р, в чині гардемарина.
До травня 1865 року - плавання на кліпері «Алмаз», в званні офіцерського чину мічмана.

Слайд 7

Після прибуття кліпера «Алмаз» у травні 1865 року призначений на берегову службу в

Петербурзі. Відвідував Балакіревський гурток. Дружба з А.П. Бородіним та іншими членами «Могутньої купки».
У 70-ті роки – професор Петербурзької консерваторії, інспектор духових оркестрів Морського відомства(1873 -1884), диригент симфонічних концертів, оперних вистав, громадська діяльність. Створив два чудових симфонічних твори – «Іспанське капричіо» та «Шехерезада» - казка в музиці.

Слайд 8

МИКОЛА РИМСЬКИЙ – КОРСАКОВ 1844 - 1908
Микола Андрійович Римський-Корсаков - російський композитор, педагог,

диригент, громадський діяч, музичний критик; представник «Могутньої купки», автор 15 опер, 3 симфоній, симфонічних творів, інструментальних концертів, кантат, камерно-інструментальної, вокальної та духовної музики. Вершинні твори Римського-Корсакова для оркестру - «Іспанське капричіо» (1887) і симфонічна сюїта «Шехерезада» (1888). Істотне місце у творчій спадщині Римського-Корсакова займає камерно-вокальна лірика. Написав 79 романсів, у тому числі вокальні цикли «Навесні», «Поетові», «Біля моря».

Слайд 9

На сюжети казок написані найкращі опери композитора – «СНІГУРОНЬКА»

Слайд 10

«САДКО»

Слайд 11

«ЗОЛОТИЙ ПІВНИК»

Слайд 12

«ЧАХЛИК НЕВМИРУЩИЙ»

Слайд 13

«КАЗКА ПРО ЦАРЯ САЛТАНА»

Слайд 14

Також із захопленням звертався до сюжетів на казково – фантастичну тематику різних країн

світу, розуміючи особливості музичної культури інших народів, що сприяло створенню оркестрових творів «Іспанське капричіо» та «Шехерезада».

Слайд 15

Римський – Корсаков творчий шлях почав зі створення симфонії. Проте надалі він волів

складати програмні одночастинні і циклічні твори, а також твори на народні теми.

Слайд 16

Програмна музика - академічна музика, що не включає в себе словесного тексту (тобто

чисто інструментальна), проте супроводжувана словесним зазначенням на своє утримання.
Головне у програмному творі симфонічна сюїта «ШЕХЕРЕЗАДА» – загальний поетичний дух музики, яскравий світ східних казок «1000 й 1 ніч».

Слайд 17

Симфонічна сюїта -

Римський-Корсаков предпослав твору коротку програму: «Султан Шахріар, переконаний в підступності

і невірності жінок, дав зарік страчувати кожну з своїх дружин після першої ночі; але султанша Шехеразада врятувала своє життя тим, що зуміла зайняти його казками, розповідаючи їх йому в продовження 1001 ночі, так що, спонукований цікавістю, Шахріар постійно відкладав її страту і нарешті зовсім залишив свій намір. Багато чудес розповіла йому Шехеразада, приводячи вірші поетів і слова пісень, вплітаючи казку в казку і розповідь в розповідь ».

музичний твір, що складається з самостійних п'єс, об'єднаних загальним задумом.

Слайд 18

Симфонічна сюїта складається з 4 частин:

1. Море і Синдбада корабель - сонатна
форма

зі вступом і кодою. 2. Розповідь царевича Календера -
складна трехчастная форма з
вступом і кодою. 3. Царевич і царівна - сонатная форма з
кодою без вступу і розробки. 4. Свято в Багдаді - Рондо.

Слайд 19

Перша частина «Море і Синдбада корабель»

починається з повільного вступу і будується на

двох контрастних темах: султана Шахріара, яку виконують в унісон мідні духові та струнні інструменти і звучить грізно і велично.

Тема султана Шахріара

Слайд 20

Друга тема

Тема Шехеразади, доручена солюючої скрипці, яку підтримують акорди арфи. Її гнучка і

плавна мелодія нагадує вишуканий східний орнамент: Обидві теми є не просто лейтмотивами, об'єднуючими всі твір: на їх основі Римський-Корсаков, використовуючи варіаційні прийоми музичного розвитку, створює різні образи, даруючи слухачеві справжні чарівні перетворення.

тема Шехеразади

Слайд 21

Головна партія

За вступом звучить основний розділ, написаний в сонатної формі без розробки. Головна

партія (мі мажор), побудована на темі Шахріара, малює спокійний і величний морський пейзаж.

Слайд 22

Мальовничість головної партії

підкреслюють уривчасті акорди в закінченнях фраз у духових і піццикато струнних,

а також широкі фігурації супроводу у альтів і віолончелей.

Слайд 23

ПОБІЧНА ПАРТІЯ СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ ДВОХ ТЕМ. ПЕРША ТЕМА(ДО МА-ЖОР) СТВОРЮЄ В УЯВІ СЛУХАЧА

КАРТИНУ СПОКІЙНО ПЛИВУЧОГО КОРАБЛЯ СИНДБАДА, ЩО ПЕРЕДАЄТЬСЯ ТИХИМИ СВІТЛИМИ АКОРДАМИ ДЕРЕВ'ЯНИХ ДУХОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ. ДРУГА ТЕМА (СІ МІНОР) ВИНИКАЄ У СОЛЮЮЧОЇ СКРИПКИ; ВОНА НАРОДЖУЄТЬСЯ З ЛЕЙТМОТИВУ ШЕХЕРАЗАДИ, АЛЕ ТЕПЕР ЦЕ БАРВИСТА ПАНОРАМА МОРЯ, ЩО ХВИЛЮЄТЬСЯ. ПОСТУПОВО ЗВУЧНІСТЬ ПОСИЛЮЄТЬСЯ, І В МОМЕНТ КУЛЬМІНАЦІЇ ПОЧИНАЄТЬСЯ РЕПРИЗА. У КОДІ ПРОХОДИТЬ ТЕМА МОРЯ, ЯКА ЗМІНЮЄТЬСЯ ВІД БУРХЛИВОГО ДО СВІТЛОГО, ТИХОГО, СПОКІЙНОГО

Слайд 24

«АЙВАЗОВСЬКИЙ В МУЗИЦІ».

Образ моря назавжди увійшов до творчості Римського – Корсакова, тому його

називали «Айвазовським в музиці». Творчість Миколи Андрійовича стала прикрасою російської музичної культури, а музика, сповнена радості світла, віри у перемогу добра і краси, зачаровує слухачів.

Слайд 25

ШЕХЕРЕЗАДА -

Шехерезада - одне з найпопулярніших творів Римського-Корсакова. Вона не тільки виповнюється академічними

музикантами, але і пережила багато обробок естрадними артистами. • Англійська рок-група Deep Purple опрацювала першу частину «Шехерезади» у вигляді електроорган композиції «Medley: Prelude to Happiness», соло на органі Хаммонда виконав Джон Лорд. Композиція увійшла до альбому 1968 Shades of Deep Purple. • Обробка сюїти входить в альбом Konvergencie 1971 словацької групи Collegium Musicum • Симфонічний духовий оркестр Мерліна Паттерсона створив незвичайну обробку «Шехерезади» для духових інструментів, представлену в 2005 році. Фрагмент «Шехерезади» використаний у фільмі «Кавказька полонянка»

Слайд 26

Симфонічна сюїта “Шехерезада”

Слайд 27

М. Римський – Корсаков є:
Творцем яскравих музичних образів казок;
Композитором – імпресіоністом;
Автором барвистої музичної

картини Далекого Сходу;
Композитором – авангардистом.
2. У Симфонічній сюїті «Шехерезада» майстерно зображено:
Барвистий світ східних казок;
Пейзажі Далекого Сходу;
Традиції та звичаї моряків субмарини;
Яскравий світ олімпійських богів.

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

Слайд 28

3. Симфонічна сюїта «Шехерезада» містить:
3 частини;
4 частини;
5 частин;
6 частин.
4. Хто така Шехерезада?
Чарівна шахрайка;
Героїня

арабських казок «Тисяча и одна ніч»;
Героїня російської билини;
Чарівна володарка моря.
Имя файла: Музика-в-діалозі-із-сучасністю.-Казковий-світ-музики-М.-Римського-–-Корсакова.pptx
Количество просмотров: 109
Количество скачиваний: 0