Слайд 2
![План Паспорт книги Основні віхи й основні твори Арістотеля Самостійна](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-1.jpg)
План
Паспорт книги
Основні віхи й основні твори Арістотеля
Самостійна школа-Лікея, учні й опоненти
Арістотеля
Структура й зміст Політики Арістотеля
Проблеми, які порушуються у творі й методи їх вирішення
Оцінка ідей, які мене вразили
Актуальність твору в наш час
Антиномія Арістотеля
Словник
Слайд 3
![Паспорт книги Арістотель. Політика // Твори в 4-х томах. М.,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-2.jpg)
Паспорт книги
Арістотель. Політика // Твори в 4-х томах. М., Мысль, 1983.
Т.4. Переклад С. А. Жебелева
Слайд 4
![Арістотель 384р до н.е.-322р до н.е.](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-3.jpg)
Арістотель
384р до н.е.-322р до н.е.
Слайд 5
![Хронологічно творча діяльність Арістотеля поділяється на три періоди: перший афінський](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-4.jpg)
Хронологічно творча діяльність Арістотеля поділяється на три періоди:
перший афінський — з
367 до н. е., коли він прибув в Афіни й став слухачем Академії Платона, де пробув 20 років;
«роки мандрів» (347–334 роки до н. е.);
другий афінський період — епоха Лікея.
Слайд 6
![Основні твори Нікомахова етика / Ἠθικὰ Νικομάχεια / Ethica Nicomachea](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-5.jpg)
Основні твори
Нікомахова етика / Ἠθικὰ Νικομάχεια / Ethica Nicomachea
Афінська політія /
Ἀθηναίων πολιτεία / ‘
Риторика / Ῥητορικὴ τέχνη / Ars Rhetorica
Про софістичні спростування / Περὶ τῶν σοφιστικῶν ἐλέγχων / De Sophisticis Elenchis
Слайд 7
![Арістотель заснував у 335 до н. е. самостійну школу —](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-6.jpg)
Арістотель заснував у 335 до н. е. самостійну школу — Лікей.
Погоджуючись із Платоном щодо прийняття ідеальних загальних засад, осяжних нашим розумом, Арістотель, однак, не протиставляє їх дійсності. Як справжні причини і першооснови речей ідеї суть живі «енергії», якими має визначатися всякий рух, розвиток, сама реальність. Не існує насправді абстрактної матерії (абсолютно безформної потенції), немає і чистих ідей — вони здійснюються в реальних речах Це вчення про буття Арістотель поклав в основу синтезу, що охоплює величезне коло знань про природу і суспільство. Логіка роботи Арістотеля впродовж двох тисячоліть служила базисом логічних досліджень. Природноісторичні твори Арістотеля являють собою широку систематизацію вивчення природи. Започатковану Арістотелем роботу в галузі історії та природознавства продовжували його учні: Теофраст (класична ботаніка, історія фізики, етичні трактати тощо), Евдем (етика, історія наук), Аристоксен (теорія музики), Дікеарх (історія культури Греції).
Слайд 8
![Структура твору Книга 1-Арістотель визначає державу як спілкування організоване заради](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-7.jpg)
Структура твору
Книга 1-Арістотель визначає державу як спілкування організоване заради спільного блага.
Цим держава протиставляється сім'ї— спілкуванню, що виникло природнім шляхом для задоволення щоденних потреб.
Книга 2- Арістотель критикує ідеальну державу Платона, відстоюючи необхідність збереження приватної власності та сім'ї в державі. Основний аргумент : «До того, що складає предмет володіння великої кількості людей, застосовується найменша турбота»
Слайд 9
![Книга 3- Арістотель розглядає проблему громадянства. Громадянин — це участник](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-8.jpg)
Книга 3- Арістотель розглядає проблему громадянства. Громадянин — це участник держави,
тобто участник суду присяжних і народних зборів. Арістотель відмовляв в громадянстві рабам, метекам, ремісникам.
Книга 4- Арістотель визначає 5 елементів, які становлять державу (с. 493):
Народ — селяни, які виробляють продукти харчування;
Ремісники — виготовляють знаряддя праці;
Торговці — займаються обміном та розподілом товарів;
Чиновники — раціонально керують державою;
Військові — захищають державу.
Слайд 10
![Книга 5-Арістотель розглядає причини конфліктів в державі. Однією з причин](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-9.jpg)
Книга 5-Арістотель розглядає причини конфліктів в державі. Однією з причин нестабільності
він вважає «різноплемінність населення»особисті протиріччя в середовищі правлячого класу, а також демагогію.
Книга 6- Арістотель аналізує різницю між демократією та олігархією
Книга 8-Арістотель порушує проблему «виховання молоді», зауважуючи, що там, «де цього немає, державний лад потерпає від збитків». Існує чотири основних навчальних предметів:
Граматика;
Гімнастика;
Музика;
Малюнок.
Слайд 11
![Книга 7- Арістотель проявляє еллінський патріотизм, стверджуючи, що тільки в](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-10.jpg)
Книга 7- Арістотель проявляє еллінський патріотизм, стверджуючи, що тільки в еллінів
мужність та розум знаходяться в гармонії. У європейців є мужність, але не вистачає розуму, тоді як в азіатів є розум, але бракує мужності (с. 601).
Найвищим благом Арістотель вважає щастя. Завданнями держави є:
Забезпечення їжею;
Забезпечення комфортом;
Захист;
Добробут;
Релігійний культ;
Справедливість.
Арістотель зазначає, що громадянам необхідне дозвілля та свобода від задоволення первинних потреб для роздумів та участі в справах держави.
Слайд 12
![Основні проблеми В книзі розглядаються проблеми сім'ї як осередку держави,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-11.jpg)
Основні проблеми
В книзі розглядаються проблеми сім'ї як осередку держави, рабства, громадянства,
визначення держави, а також форм її правління та цілей. Відзначають, що кінцева мета, яку ставить перед собою Арістотель в «Політиці», — теоретична побудова ідеального поліса
Слайд 13
![Автор в твору повністю присвятив себе проблемі політики і політичного](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-12.jpg)
Автор в твору повністю присвятив себе проблемі політики і політичного питання,
яка постає, як одна з актуальніших. Автор намагається обгрунтувати цю проблему з різних аспектів життя суспільства.
Слайд 14
![В своїй політиці Арістотель намагався розробити теоретичну побудову поліса, описавши](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-13.jpg)
В своїй політиці Арістотель намагався розробити теоретичну побудову поліса, описавши кожний
аспект суспільного життя, який своїм певним чином впливає на становлення політики, наприклад, Арістотель порівнював політичне життя з життям звичайної сім’ї, розвинувши ідею, яка атмосфера панує в самій сім’ї, які приорітети і кому надаються, то це і є відображенням політичного становлення, і навпаки.
Слайд 15
![Ідеї, які вразили мене: Ідея правління демократії і олігархії «...](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-14.jpg)
Ідеї, які вразили мене:
Ідея правління демократії і олігархії
«... не чесноти набуваються
і охороняються зовнішніми благами, але, навпаки, зовнішні блага купуються та охороняються чеснотами; ... щастя в житті, чи буде воно для людей виражатися в задоволеннях, або в чесноті, або і в тому і в іншому , супроводжує тим людям, які в надлишку прикрашені добрими вдачами і розумом і які виявляють помірність у придбанні зовнішніх благ у набагато більшому ступені, ніж тим, які придбали більше зовнішніх благ, ніж це потрібно, але бідні благами внутрішніми »
Слайд 16
![Аристократія є правління людей доброчесних, олігархія - правління багатих. Аристотель](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-15.jpg)
Аристократія є правління людей доброчесних, олігархія - правління багатих. Аристотель ж
не вважає багатство і чеснота поняттями суворо синонімічні. У відповідно до доктрини золотої середини він стверджує, що помірний достаток швидше за все асоціюється з чеснотою, що і підтверджує цитата.
Слайд 17
![Ідея приназначення держави Держава створюється ... для того, щоб жити](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-16.jpg)
Ідея приназначення держави
Держава створюється ... для того, щоб жити щасливо,сама ж
держава являє собою спілкування пологів і селищ заради досягнення досконалого самодостатнього існування, яке, як ми стверджуємо, полягає в щасливому і прекрасне життя. Так що і державне спілкування - так треба думати - існує заради прекрасної діяльності, а не просто заради спільного проживання
Слайд 18
![Актуальність теми Написана більш як за дві тисячі років до](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-17.jpg)
Актуальність теми
Написана більш як за дві тисячі років до нас,
вона не втрачає своєї актуальності і по відношенню до сучасних суспільно-політичних реалій. Ідеї, висловлені Арістотелем у "Політиці", випробувані часом і практикою. Нагальна потреба у політичних конструкціях особливо зростає у перехідні періоди людської історії. Так було в давньогрецькій історії IV ст. до н.е., періоду занепаду полісного типу держави, так є і в сьогоднішній час української історії. На наших очах у посткомуністичних країнах Європи відбувається перехід від однієї політичної системи до іншої, від "платонівського тоталітаризму" до демократизму, що включає елементи "арістотелівської демократії" (вчення про політію).
Слайд 19
![Антиномія Основною антиномією Політики Арістотеля являє собою суперечність, що згідно](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-18.jpg)
Антиномія
Основною антиномією Політики Арістотеля являє собою суперечність, що згідно Книги 4
предсталяє селян, як один із основних елементів, що творять державу, а у Книзі 7, позбавляє селян громадянства взагалі і прирівнює їх до рабів, які нічого не варті.
Слайд 20
![Словник Політика- мистецтво управління державою, як цивілізовану форма діяльності спільноти,](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-19.jpg)
Словник
Політика- мистецтво управління державою, як цивілізовану форма діяльності спільноти, що спрямована
на досягнення «загального блага».
Поліс–від гр. polis – місто-держава.
Політія (Арістотеля) — концепт державної форми правління за Арістотелем.
Гегемо́нія— провідна роль якоїсь держави, міста у відносинах з іншими (наприклад, Афін чи Спарти серед грецьких міст); — або ж провідна роль якоїсь верстви населення в управлінні державою.
Релі́гія— віра, особлива система світогляду та світосприйняття конкретної людини або групи людей, набір культурних, духовних та моральних цінностей, що обумовлюють поведінку людини
Слайд 21
![Демокра́тія — політичний режим, за якого єдиним легітимним джерелом влади](/_ipx/f_webp&q_80&fit_contain&s_1440x1080/imagesDir/jpg/273461/slide-20.jpg)
Демокра́тія — політичний режим, за якого єдиним легітимним джерелом влади в
державі визнається її народ. При цьому управління державою здійснюється народом, безпосередньо (пряма демократія), або опосередковано через обраних представників .
Громадя́нин — людина певної країни. Ця приналежність є формально юридично оформленою. Як член певного соціуму громадянин має певні права та обов'язки, щодо цього соціуму і підпорядковується певним які,прийняті в громаді.
Тирані́я (грец. τυραννίς — свавілля) — форма державної влади, встановлена насильницьким шляхом і заснована на одноосібному правлінні.